DUMNEZEIRE





 
Energiile divine necreate după Sfântul Grigorie Palama






În Duminica a doua a Sfântului şi Marelui Post (23 martie 2008), Biserica Ortodoxă îl prăznuieşte pe minunatul Sfânt Grigorie Palama (1296-1359), pe care îl numim „stâlp al
Ortodoxiei” şi „nebiruit apărător al cuvântătorilor de Dumnezeu” (Troparul Sfântului Grigorie Palama).


În scrierile sale despre credinţa ortodoxă şi despre viaţa duhovnicească, Sfântul Grigorie Palama a fost un urmaş nemijlocit al Sfinţilor Apostoli şi al Sfinţilor Părinţi.

Teoria energiilor (lucrărilor) divine necreate este o dezvoltare oarecum târzie a teologiei ortodoxe, căpătând însă o importanţă capitală în disputa Sfântului Grigorie Palama cu Varlaam şi Achindin, teologi scolastici latini. 

Învăţătura despre energiile divine necreate constituie o caracteristică esenţială a Ortodoxiei, şi ea stă la temelia credinţei în caracterul personal al lui Dumnezeu, în îndumnezeirea omului şi în transfigurarea materiei şi a creaţiei. 

Sfântul Grigorie Palama formulează sinteza sa teologică împotriva teologilor scolastici latini, sprijinindu-se cu precădere pe experienţa sfinţilor isihaşti şi citând îndeosebi pe Sfântul Maxim Mărturisitorul şi pe Sfântul Ioan Damaschin. Palamismul poate fi rezumat astfel: Faţă de adversarii săi care susţineau că lumina de pe Muntele Tabor era doar un „simbol” al Dumnezeirii lui Hristos, SfântulGrigorie Palama arată că această lumină este o energie care iradiază din esenţa divină ca o revărsare a Duhului Sfânt, fiind enipostaziată şi necreată, neavând ipostas propriu.


 Harul este o„ţâşnire” a lui Dumnezeu din Sine, strălucirea în afară a Chipului Său nevăzut, personal.


Împotriva lui Varlaam – care reducea îndumnezeirea la o simplă imitare a lui Dumnezeu –
Sfântul Grigorie Palama consideră îndumnezeirea omului ca fiind o participare reală, o
comunicare personală cu Dumnezeu, fără confuzie de natură. Harul îndumnezeitor este un
transfer din umanitatea îndumnezeită a lui Hristos, în viaţa noastră.


De aceea, mântuirea este o preschimbare tainică a omului în „dumnezeu”.


Dar, cu toată această prezenţă a lui Dumnezeu în energiile Sale necreate, totuşi misterul esenţei Sale rămâne necunoscut. Cunoaşterea înseamnă unirea nemijlocită cu Dumnezeu, pătrunderea „înlăuntrul” lui Dumnezeu – pe cât îi este îngăduit omului – , fără ca el să epuizeze fiinţa divină.


Astfel, această teorie a Sfântului Grigorie Palama nu implică nicidecum o separare în Dumnezeire, între esenţă şi energii, şi nici o absorbţie a omului în fiinţa lui Dumnezeu, aşa cum insinuează o anumită interpretare catolică a palamismului, interpretare care nu face o legătură directă între doctrina despre har şi cea despre îndumnezeire.


Ce înseamnă însă expresia „a lua parte la energiile divine necreate”? Cea mai bună cale de a explica această expresie este de a lua în considerare patru nivele ale unei astfel de părticipări:
În primul rând, ne împărtăşim neîncetat de dumnezeieştile energii prin faptul că fiinţăm şi rămânem în viaţă cu harul lui Dumnezeu. Aceasta este însă o participare pasivă şi nelucrătoare la energiile Sale.


În al doilea rând, atunci când ne rugăm şi când Dumnezeu răspunde rugăciunilor noastre, primim dragostea şi harul Său.

În al treilea rând – şi acesta este aspectul cel mai important în ceea ce priveşte viaţa noastră pământească şi unul dintre reperele de căpătâi ale scrierilor Sfântului Grigorie Palama – există acea părtăşie cu energiile dumnezeieşti pe care au cunoscut-o Sfinţii Părinţi şi marii sfinţi, şi care este deschisă tuturor ortodocşilor. Ea se dobândeşte în urma unui proces de asceză prin care omul se luptă şi izbuteşte să se curăţească de patimi. 

Apoi, omul primeşte luminarea – o înţelegere a lui Dumnezeu şi a planului Său cu noi, mult mai limpede decât cea pe care o au acei ce nu s-au curăţit lăuntric, şi mult mai bogată decât orice ar putea oferi mintea omenească sau sentimentalismul religios. După ce au primit luminarea, sfinţii se învrednicesc de proslăvire – starea de împărtăşire tainică cu Sfânta Treime, stare în care văd, încă din viaţa aceasta, Lumina energiilor divine necreate.


În al patrulea rând, dacă ne vom îngriji să urmăm legea lui Dumnezeu în această viaţă şi ne vom strădui să ne preschimbăm spre asemănarea cu Dumnezeu într-o măsură cât mai mare, vom lua parte la dumnezeieştile energii pentru veşnicie, în viaţa ce va veni. 

Ne vom uni atunci cu Sfânta Treime, vom cunoaşte „îndumnezeirea” (theosis), potrivit învăţăturii ortodoxe, fără însă a ne pierde individualitatea. Acesta este înţelesul veşnicei fericiri cu Dumnezeu în ceruri.